Handige Excel tips (deel 1)

Dit bericht is geschreven door:

 

Enkele tips om tijd te besparen in de toepassing van Excel deel 1

 

 

Tip 1.       Handige sneltoetsen

Ctrl P  naar de printpagina
F1  de helpfunctie binnen Excel
Alt F4  Excel sluiten
Shift spatie  de hele rij selecteren
Ctrl spatie  de hele kolom selecteren
Ctrl *  hele tabel selecteren

Wil je een lijst met sneltoetsen downloaden? Klik dan hier.

 

Tip 2.       Verbergen

In Excel is het mogelijk om bepaalde delen te verbergen. Je weet misschien al dat je kolommen en rijen kunt verbergen, maar je kunt er ook voor zorgen dat bijvoorbeeld een bepaald werkblad niet wordt getoond aan jezelf of aan iemand anders. Jouw Excel-document kan daardoor net even professioneler ogen.

 

Kolommen en rijen

Kolommen en rijen verbergen doe je op de volgende wijze.

Selecteer een kolom of een rij door met de linkermuisknop op de letter of het getal te klikken. Als het goed is zie je nu dat de hele kolom of rij is geselecteerd. Klik vervolgens in het geselecteerde gebied op de rechtermuisknop en kies voor Verbergen. De kolom of rij is nu niet meer zichtbaar.

 

Het is mogelijk om meerdere rijen of kolommen tegelijk te verbergen.

Selecteer de gewenste kolommen en rijen en voer de handelingen uit zoals hierboven beschreven.

 

Wil je de kolommen of rijen weer zichtbaar maken?

Selecteer dan de kolommen of rijen om de verborgen kolom. Klik vervolgens weer op de rechter­muisknop en kies voor Zichtbaar maken. Heb je bijvoorbeeld kolom D verborgen, dan selecteer je de kolommen C en E om D weer zichtbaar te maken.

 

Werkblad

Een werkblad verbergen kan vanaf Excel 2007.

Selecteer het werkblad dat je wilt verbergen. Klik vervolgens op de rechtermuisknop en kies voor “Verbergen”. Het werkblad kan je terughalen door op een willekeurig werkblad te klikken met de rechtermuisknop en vervolgens te kiezen voor “Zichtbaar maken”. Je ziet nu weer alle werkbladen die verborgen waren. Selecteer een werkblad en klik op Ok.

 

Tip 3.       Filteren

Met een (auto)filter kan je snel selecties maken op een tabel met veel gegevens. Heb je een bestand met bijvoorbeeld alle klanten van je organisatie of elke leerling van een school? En wil je weten wie er uit een bepaalde stad komt? Dan kan je dit eenvoudig selecteren met een filter.

 

Een (auto)filter breng je als volgt aan op je tabel:

  • Selecteer alle gegevens (ook de titels meenemen!)
  • Kies bij Start voor “Opmaken als Tabel”
  • Je ziet nu op de titels een grijs vierkantje verschijnen met daarin een zwarte driehoek
  • Klik de driehoek aan
  • Je kan nu filteren op een waarde uit de tabel

Laat een reactie achter